چانه سیاسی شایعات وزارت کشور اخبار سیاسی و اجتماعی

چانه: سیاسی شایعات وزارت کشور اخبار سیاسی و اجتماعی

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار اجتماعی اقتصاد مواد مخدر، ستون مهم پولشویی است

    اقتصاد مواد مخدر، ستون مهم پولشویی است و هر سال حدود 80 هزار میلیارد تومان پولشویی مواد مخدر در کشور عزیزمان ایران رخ می دهد که عدد بسیار بالایی است و شاید به ا

    اقتصاد مواد مخدر، ستون مهم پولشویی است

    اقتصاد مواد مخدر، ستون مهم پولشویی است

    عبارات مهم : ایران

    اقتصاد مواد مخدر، ستون مهم پولشویی است و هر سال حدود 80 هزار میلیارد تومان پولشویی مواد مخدر در کشور عزیزمان ایران رخ می دهد که عدد بسیار بالایی است و شاید به اندازه بودجه چند وزارتخانه باشد.

    نتیجه تجارت سیاه مواد مخدر، پول کثیف هست. ثروت انبوهی که چشم قاچاقچیان را کور کرده هست. آنان جهت سرپوش نهادن بر عواید حاصل از جرایم مربوط به مواد مخدر به سمت تطهیر پول های کثیف می روند ولی تبعات این پولشویی 80 هزار میلیارد تومانی اقتصاد و جامعه را گرفتار می کند.

    به گزارش ایرنا، مافیای مواد مخدر با اتاق های فکر دقیق همواره برنامه های استراتژیک جهت تولید، توزیع و انتقال مواد مخدر دارند. به علت همسایگی کشور عزیزمان ایران با افغانستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر در دنیا و به عنوان عالی ترین مسیر تزانزیت مواد مخدر به کشورهای اروپایی، کشورمان گلوگاه این تجارت سیاه شده است است.

    اقتصاد مواد مخدر، ستون مهم پولشویی است

    سود اغواکننده حاصل از خرید و فروش مواد مخدر موجب شده است تا این مساله خود به یک قاچاق خطرناک تبدیل شود و پول های کثیف آن سیستم پولی و بانکی را آلوده کند و پیامدهای آن علاوه بر تاثیرگذاری بر اقتصاد، آثار زیانبار فرهنگی و اجتماعی متعدد داشته باشد.

    مبارزه با مواد مخدر در کشور عزیزمان ایران با جدیت پیگیری می شود. به گفته حمید ساکی، مدیرکل دفتر روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر و بر اساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم شرکت ملل متحد (UNODC)، کشور عزیزمان ایران به تنهایی بیش از 75 درصد کشفیات تریاک و نزدیک به 30 درصد کشفیات جهانی هروئین و مرفین را به خود تخصیص داده شده است داده است همچنین جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران سه هزار و 890 شهید و 12 هزار مجروح و جانباز در حوزه مقابله و مبارزه با مواد مخدر دارد.

    اقتصاد مواد مخدر، ستون مهم پولشویی است و هر سال حدود 80 هزار میلیارد تومان پولشویی مواد مخدر در کشور عزیزمان ایران رخ می دهد که عدد بسیار بالایی است و شاید به ا

    آمارهای کشور عزیزمان ایران در مجامع بین المللی

    عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و دبیرکل سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است که در ابتدای دولت یازدهم ظرفیت نگهداری معتادان در پایتخت کشور عزیزمان ایران 400 نفر بود که این ظرفیت هم اکنون به هشت هزار نفر زیاد کردن یافته هست. همچنین در سال گذشته میزان هزار و 200 تُن انواع مواد مخدر و 830 تُن تریاک کشف کردیم که این کارها مشمول بر 2 هزار مورد درگیری نیروهای کشور عزیزمان ایران بوده است.

    رحمانی فضلی گفته است: این آمارها را همواره در مجامع بین المللی اعلام می کنیم ولی آنها در ابتدا تعجب و سپس از کشور عزیزمان ایران سپاسگزاری می کنند.

    اقتصاد مواد مخدر، ستون مهم پولشویی است

    وی اعلام کرده که گردش مالی مواد مخدر در اروپا 60 میلیارد دلار است ولی اروپاییان که مدعی اجرای قانون ضدپولشویی هستند، حتی کمترین اطلاعاتی در زمینه برخورد و مبارزه با نقل و انتقالات مالی و پولشویی مرتبط با مواد مخدر ارائه نمی دهند.

    وقتی مواد مخدر هست، پول کثیف هم هست

    حسن روحانی، مدیر جمهوری در جلسه 30 آبان هیات دولت راجع به پولشویی مواد مخدر گفت: متاسفانه مواد مخدر در کشور وجود دارد و باید با آن مبارزه کنیم؛ هنگامی که مواد مخدر هست، پول کثیف هم هست؛ این پول کثیف کجا می رود، یعنی یک گوشه و کناری پولشویی انجام می گیرد و پولشویی ممکن است در افغانستان، ترکیه و اروپا انجام شود.

    اقتصاد مواد مخدر، ستون مهم پولشویی است و هر سال حدود 80 هزار میلیارد تومان پولشویی مواد مخدر در کشور عزیزمان ایران رخ می دهد که عدد بسیار بالایی است و شاید به ا

    پولشویی مواد مخدر به سالی 80هزار میلیارد تومان می رسد

    سعید صفاتیان، کارشناس حوزه اعتیاد و مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد ایرسا به خبرنگار ایرنا گفت: اقتصاد مواد مخدر، ستون مهم پولشویی است و هر سال حدود 80 هزار میلیارد تومان پولشویی مواد مخدر در کشور عزیزمان ایران رخ می دهد که عدد بسیار بالایی است و شاید به اندازه بودجه چند وزارتخانه باشد.

    اقتصاد مواد مخدر، ستون مهم پولشویی است

    اقتصاد مواد مخدر باعث پولشویی شده است است و یکی از بحث های کلان پولشویی در دنیا مربوط به قاچاق مواد مخدر، کلاهبرداری و قاچاق کالا هست. بر اساس گزارش های مختلف، مواد مخدر در دنیا بیش از 1500 میلیارد دلار، گردش مالی دارد و این عدد بسیار بزرگی است.

    وی گفت: در ایران، طبق بروزترین اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، مواد مخدر هر سال نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان، به اقتصاد کشور ضرر می زند، البته این هزینه تحمیلی به در سال 81 و 82 حدود 10 هزار میلیارد تومان در سال بود.

    رئیس کارگروه کم کردن تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از میزان 200 هزار میلیارد تومان هزینه تحمیلی مواد مخدر در سال به اقتصاد کشور، حدود 40 درصد، معادل 80 هزار میلیارد تومان به وسیله افراد مصرف کننده مواد، به قاچاقچیان پرداخت می شود که این رقم نیز بسیار بزرگ است.

    به گزارش ایرنا، سردار اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، 21 آبان امسال در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم گفت: بر اساس برآورد و تحقیقات علمی، 199هزار میلیارد تومان هزینه هر سال مواد مخدر از جمله مصرف و درمان معتادان در کشور است و این هزینه برابر با 11.7 درصد تولید ناخالص ملی است که می تواند در اصلاح اوضاع اقتصادی و توسعه کشور نقش آفرین باشد.

    صفاتیان اظهارداشت: قاچاقچیان عمده مواد مخدر در رأس هرم قرار دارند. این تعداد محدود، در اصل، واردکننده مواد به کشور هستند بنابراین کار مهم قاچاق و پولشویی مواد مخدر را این افراد انجام می دهند.

    مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد ایرسا خاطرنشان کرد: قاچاقچیان خرده پا که روزانه 30 تا 50 گرم مواد مخدر می فروشند، اگر چه پول حاصل از این فعالیت، پول کثیف محسوب می شود ولی به آسانی و با مراجعه به فروشگاه نزدیک محل زندگی و تامین مایحتاج خود می توانند، پولشویی کنند و پولشویی جهت آنان راحت هست؛ با این وصف، پولشویی در مورد قاچاقچیان خرده پا معنای چندانی ندارد ولی اصل پولشویی در مورد قاچاقچیان کلان و تولیدکنندگان عمده و رده اوج وجود دارد.

    قاچاقچیان جهت پولشویی به بازار ارز و سکه ورود پیدا می کنند

    وی راجع به تناوب تبدیل پولشویی قاچاقچیان عمده گفت: راحت ترین کار این است که آنها پول های خود را به نام اشخاص متفاوت در بانک قرار می دهند یا به صورت نقدی و چمدانی در مبادلات به کار می گیرند همچنین این افراد در حجم اوج وسایل می خرند یا به ملک تبدیل می کنند.صفاتیان اضافه کرد: این افراد می توانند در بازار ارز، سکه و سرمایه گذاری ورود پیدا کنند. حتی حاضرند در جایی اجناس را گران تر بخرند و ارزان تر بفروشند تا به پول برسند.

    *راه های مقابله با پولشویی

    وی راجع به راه های مقابله با پولشویی تصریح کرد: جهت کنترل پولشویی در وهله نخست نیازمند قانونمندسازی و مدیریت مصرف مواد مخدر هستیم.

    مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد ایرسا گفت: یکی از راه ها این است که قیمت و هزینه قاچاق مواد مخدر اوج برود ولی سود آن جهت قاچاقچیان پایین بیاید لیکن هرچه میزان سود حاصل از فروش مواد مخدر جهت قاچاقچیان زیاد باشد، میزان پولشویی نیز زیاد کردن می یابد.

    صفاتیان به عنوان قانونمندسازی مصرف مواد مخدر در کشور اشاره کرد و افزود: بعضی کشورها از جمله کانادا، آمریکا، اسپانیا و هلند عنوان قانونمندسازی مواد مخدر را مطرح کرده اند. علت این است که بر اساس بررسی ها و تحقیقات تعدادی از افراد جامعه با وجود کارها پیشگیرانه سراغ مصرف مواد مخدر می روند.

    وی اضافه کرد: دولت ها به این نتیجه رسیده اند که افراد متقاضی مصرف مواد مخدر به جای اینکه نیاز خود را از طریق قاچاقچیان تامین کنند و این پول ها موجب گسترش پولشویی شود، این هزینه را به دولت پرداخت کنند تا دولت بتواند عواید آن را جهت جامعه در حوزه های متفاوت از جمله پیشگیری هزینه کند.

    رئیس کارگروه کم کردن تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان مدیریت مصرف اشاره کرد و اظهار داشت: مدیریت مصرف در برنامه پنجساله ششم به وسیله مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تاکید قرار گرفته است.

    صفاتیان ادامه داد: بر اساس بند 57 سیاست های مبارزه با مواد مخدر جهت کم کردن 25 درصدی اعتیاد در کشور به مسأله مدیریت مصرف اشاره شده است است.

    مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد ایرسا خاطرنشان کرد: قانونمندسازی و مدیریت مصرف مواد مخدر، برنامه های مقابله ای و پیشگیرانه را نفی نمی کند ولی به هر روی باید پذیرفت که در هر جامعه ای عده ای به مصرف مواد میل به دارند.

    وی یادآور شد: بر اساس ماده یک و 15 قانون مبارزه با مواد مخدر، مصرف مواد در کشور عزیزمان ایران جرم تلقی می شود ولی در ماده 41 این قانون آمده است که مصرف، تولید و صدور مواد مخدر جرم است ولی در شرایط پزشکی، تحقیقاتی و درمانی با مجوز وزارت بهداشت از مقوله جرم خارج می شود.

    صفاتیان خاطرنشان کرد: آزادسازی مصرف مواد مخدر با قانونمندسازی تفاوت دارد؛ منظور از قانونمندسازی این نیست که به افراد اجازه استعمال مواد مخدر در خیابان داده شود بلکه بدهید معنا است که قانونگذار بر اساس شرایط و ضوابط مشخص به افراد اجازه مصرف می دهد.

    مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد ایرسا تصریح کرد: تا زمانی که نظر ما به مصرف مواد مخدر مجرمانه باشد، پولشویی مواد مخدر وجود دارد ولی در صورتی که به سمت قانونمندسازی و مدیریت مصرف برویم این عنوان قابل کنترل می شود.

    * تعریف خاصی از پولشویی در قانون ارائه نشده است

    فرهاد شهبازوار، کارشناس حقوقی و وکیل دادگستری گفت: پولشویی از جرایم شرکت یافته است که در کشور قابل کتمان نیست و افرادی از این جرم بهره برداری می کنند.

    وی ادامه داد: کشور درگیر جرایم شرکت یافته مواد مخدر و اخیرا قاچاق کالا و ارز بوده هست. وقوع جرایم شرکت یافته در سطح جامعه بسیار تاثیرگذار بوده و باعث ناکارآمدی سیستم اقتصادی و نظام پولی و بانکی کشور می شود و شیوع انواع فساد مالی را موجب می شود.

    این حقوقدان یادآور شد: پولشویی در قوانین جزایی کشور در سال 1386 در قانونی با عنوان «قانون مبارزه با پولشویی» جرم انگاری شده است هست. البته در این قانون، تعریف خاصی از پولشویی ارائه نشده و به طور مصداقی پولشویی را تصور کرده است.

    شهبازوار اضافه کرد: تحصیل، تملک، نگهداری، استفاده از عواید حاصل از فعالیت های غیر قانونی با علم بر اینکه در نتیجه ارتکاب جرم به دست آمده است یا تبدیل، مبادله، انتقال عواید به منظور پنهان کردن منشاء غیرقانونی آن با علم بر اینکه ناشی از ارتکاب جرم است یا کمک به مرتکب به نحوی که او مشمول تبعات ارتکاب آن جرم نشود، از جمله مصادیق پولشویی است.

    قانون مبارزه با پولشویی در مورد جرایم مواد مخدر ساکت است

    وی گفت: قانون مبارزه با پولشویی در زمینه مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر و پولشویی جرایم مربوط با مواد مخدر ساکت است و در خصوص جرایم مواد مخدر به قانون خاص مبارزه با مواد مخدر ارجاع می شود و در صورتی که جرم آنها مصداق پولشویی باشد طبق قانون مبارزه با پولشویی عمل می شود.

    این وکیل دادگستری در مورد بازدارندگی قانون مبارزه با پولشویی افزود: هیچ قانونی نمی تواند به طور مطلق، مدعی بازدارندگی تام باشد لیکن وقوع جرم در جامعه امری طبیعی و محتمل است ولی در مورد پولشویی، دستگاه قضایی به خاص دادستان کل کشور و شورای عالی مبارزه با پولشویی که به ریاست وزیر اقتصاد و دارایی و با عضویت وزرای صنعت، معدن، تجارت، اطلاعات، کشور و مدیر کل بانک مرکزی تشکیل می شود، باید پاسخ دهد که آیا قانون مبارزه با پولشویی بازدارندگی مورد نیاز و کافی داشته است یا خیر.

    وی اظهار داشت: مطابق بند پنجم ماده چهار قانون مبارزه با پولشویی، متولیان امور باید با تبادل تجارب و اطلاعات با شرکت های مشابه در سایر کشورها و معاضدت قضایی در امر مبارزه با پولشویی اهتمام ورزند همچنین علاوه بر انجام مطالعات تطبیقی قوانین پولشویی در دیگر کشورها و استفاده از روش نوین بانکداری با حفظ حقوق داخلی کشور، مصادیق پولشویی و راه های مبارزه با آنها از لحاظ شرعی و فقهی نیز مورد توجه قرار گیرد.

    مجازات پولشویی تناسب ندارد

    این حقوقدان در مورد کارآمد بودن قوانین مبارزه با پولشویی گفت: مطابق با ماده 9 قانون مبارزه با پولشویی، مجازات مرتکبان، یک چهارم عواید حاصل از این جرم است که این مقدار مجازات با جرم پولشویی به عنوان جرم شرکت یافته، تناسب ندارد ضمن اینکه رعایت آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی که مصوب سال 1388 است نیز جهت کارآمدی زیاد این قانون باید به وسیله بانک ها و موسسات مالی و اعتباری به عنوان پیشقراولان مبارزه با پولشویی فعالانه پیگیری شود.

    شهبازوار خاطرنشان کرد: به روزرسانی قوانین، اجرای قانون، توجه به تحولات جهانی و بهره مندی از تجارب سایر کشورها همچنین اصلاح بهره وری سیستم اقتصادی کشور، ریسک ارتکاب جرم پولشویی را زیاد کردن می دهد.

    واژه های کلیدی: ایران | قانون | اقتصاد | اعتیاد | اقتصاد | قانونی | اقتصادی | پولشویی | قاچاقچیان


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار